Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies .

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

cokupic.pl Poradniki Fotografia Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu obiektywu?

Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu obiektywu?

Poradnik

2012-08-01 15:18:12

Każdy, kto choć raz próbował bardziej zagłębić się w fotograficzną przygodę, wie jak istotną funkcję pełnią dobre obiektywy. Dlatego przed zakupem nie podejmuj pochopnie decyzji i przemyśl swój wybór.

Obiektywy wymiennie stosuje się w lustrzankach cyfrowych oraz tzw. bezlusterkowcach, czyli kompaktach z wymienną optyką (np. Sony NEX lub Olympus OM). Do wszystkich modeli producenci oferują cały pakiet obiektywów, które można wykorzystywać w zależności od własnych potrzeb. Tylko jaki obiektyw wybrać?

Obiektywy można podzielić ze względu na ogniskową – stałoogniskowe i zmiennoogniskowe (zoom) – oraz zastosowanie – szerokokątne, portretowe, makro i teleobiektywy.

Obiektywy stałoogniskowe

Ten rodzaj obiektywów cechuje się stałą, niezmienną ogniskową. Oznacza to, że fotograf w takim przypadku nie ma możliwości przybliżania i oddalania obrazu. Wybór jest naprawdę ogromny. Przykładowe oznaczenie 50 mm f/1.8 oznacza, że obiektyw ma ogniskową 50 mm, a 1,8 to największy otwór przysłony (im ta liczba mniejsza, tym lepiej). Wybierając "stałkę", należy mieć świadomość tego, że fotografowanie z tym obiektywem wymaga lepszego wyczucia kadru. Stałoogniskowe obiektywy mają jednak lepsze parametry optyczne i są zdecydowanie lżejsze od pozostałych.

+ Plusy

  • - Zdecydowanie lepsze parametry optyczne
  • - Prosta konstrukcja
  • - Lekkie

- Minusy

  • - przy zmiennych warunkach trzeba za każdym razem odłączać obiektywy i zastępować obiektywami z inną ogniskową, co sprzyja osadzaniu się zanieczyszczeń na matrycy

Obiektywy zmiennogniskowe

W przypadku tego rodzaju obiektywów, ogniskową można zmieniać płynnym ruchem, zależnie od potrzeb. Popularną nazwą tego rodzaju obiektywów jest nazwa zoom, a to dlatego, że mają możliwość zmiany ogniskowej w różnej skali i tym samym przybliżać lub oddalać obraz. Tego typu konstrukcje mogą zastąpić kilka obiektywów stałoogniskowych. Trzeba jednak pamiętać, że ich właściwości optyczne są zdecydowanie gorsze, szczególnie w krańcowych wartościach ogniskowych. Zalecamy wybieranie takich „zoomów”, które nie mają zbyt dużego zakresu. Na przykład obiektyw o ogniskowej od 100 do 500 mm będzie się cechował gorszą jakością zdjęć niż model chociażby 100-300 mm. Zwróć też uwagę na to, że w większości modeli wraz ze zmianą ogniskowej zmienia się wartość minimalnej przysłony. O ile przy 18 mm ustawisz f/3.0, tak już przy 55 mm możliwe będzie tylko f/4.5.

+ Plusy

  • - Fotografowanie obiektu bez konieczności zmiany położenia
  • - Uniwersalność

- Minusy

  • - Zbyt duży zakres ogniskowej powoduje osłabienie jakości optyki
  • - Zdjęcia gorszej jakości niż w "stałkach"
  • - Ciężar
  • - Rozmiar

Obiektywy szerokokątne

Są przeważnie używane do fotografowania dużych przedmiotów lub obiektów z małych odległości. Mają zakres ogniskowej w granicach 30 mm i mniej, co w efekcie sprawia, że odległości między aparatem a obiektami fotografowanymi, wydają się być większe niż w rzeczywistości. Świetnie nadają się do fotografii reportażowej, także ze względu na dużą głębię ostrości (co jest charakterystyczne dla obiektywów z krótszą ogniskową). Są nieocenione również w fotografii architektonicznej, w ciasnych wnętrzach oraz przy robieniu zdjęć pejzażowych. Ciekawy efekt można uzyskać dzięki zastosowaniu rybiego oka, który ze względu na bardzo szeroki kąt widzenia i niską ogniskową zniekształca obraz do kształtu okręgu.

+ Plusy

  • - Fotografowanie dużych przedmiotów z małej odległości
  • - Duża głębia ostrości
  • - Praktyczne zastosowanie w wymagających miejscach (np. ciasne wnętrza)
  • - Ciekawe efekty zniekształceń przy zastosowaniu mniejszej ogniskowej (rybie oko)

Teleobiektywy

To sprytne urządzenia, które potrafią przybliżyć obraz ze znacznej odległości. Swoim wyglądem przypominają lunetę. Skracają plan, co powoduje zmniejszenie głębi ostrości (nieostre, zlane tło) i wysunięcie na pierwszy plan docelowego obiektu, który jest fotografowany. Zakres ogniskowych w teleobiektywach zaczyna się min. od 100 mm, a specjalna konstrukcja optyczna powoduje, że osiągają one większe rozmiary niż standardowe obiektywy. Ich zastosowanie przydaje się głównie przy fotografowaniu obiektu, który znajduje się dosyć daleko np. przy fotografowaniu ptaków i dzikich zwierząt, czy uczestników zmagań sportowych (piłkarzy, narciarzy). Fotografowanie z użyciem teleobiektywu, dzięki dużym zbliżeniom, wymaga długiego czasu naświetlania i użycia statywu.

+ Plusy

  • - Znacząco przybliżają fotografowany obiekt
  • - Najbardziej użyteczne w fotografowaniu przyrody lub wydarzeń sportowych

- Minusy

  • - Mogą być duże i ciężkie (w zależności od ogniskowej)
  • - Często wymagają zastosowania dodatkowego statywu

Obiektywy portretowe

To obiektywy stało- i zmiennoogniskowe o wartości około 85-135 mm, które (jak sama nazwa wskazuje) najlepiej sprawdzają się w fotografowaniu portretów. Zdecydowanie polecamy modele o niezmiennej ogniskowej. Dadzą one dużo lepsze efekty.

Obiektywy makro

To wszystkie obiektywy, które oferują maksymalną skalę odwzorowania na poziomie 1:1. Można nimi robić zdjęcia bardzo małych obiektów z bliskich odległości. Ogniskowa praktycznie nie ma znaczenia. Można spotkać zarówno modele makro 50 mm, jak i 200 mm. Przy kupnie tego typu szkła trzeba zwrócić uwagę na odległość ostrzenia, czyli minimalny dystans od fotografowanego obiektu, przy którym obiektyw złapie odpowiednią ostrość. Im ta wartość będzie niższa, tym lepiej.

Przysłona i jasność

W dużym stopniu to zakres przysłony decyduje, ile światła jest w stanie wpuścić do środka obiektyw aparatu. Wartości te zależą od rodzaju obiektywu i jego konstrukcji. Dzięki regulowaniu przysłony, mimo kontrolowania światła, decydujesz też o głębi ostrości, która cechuje się tym, że im wyższa jest wartość przysłony (mniej światła), tym większa część kadru będzie ostra. Wartość przysłony definiuje też pojęcie jasności obiektywu. Warto zaopatrywać się w jasne obiektywy, między innymi z powodu lepszej współpracy z systemem ustawiania ostrości (Autofocus, AF).

Dystorsja i winietowanie

Najlepszym obiektywem jest taki, w którym nie występują zjawiska dystorsji i winietowania lub są one mocno zredukowane (nie dotyczy rybiego oka, gdzie zastosowanie jest celowe). W praktyce oznacza to, że obraz w żaden sposób nie zostaje zniekształcony. Nieplanowana dystorsja może pojawiać się w obiektywach szerokokątnych, ze względu na zakres ogniskowej. Błędnym zjawiskiem jest też winietowanie, które charakteryzuje się obecnością zaciemnionych, niedoświetlonych rogów obrazu. Powstają one w wyniku słabej jakości optyki obiektywu, złego oświetlenia lub przysłonięcia brzegów kadru.

Ogniskowa

Dobór ogniskowej i jej zakres jest bardzo istotny przy wyborze tematu jaki ma być fotografowany. Pamiętaj, że obiektyw traci na jakości optycznej, gdy zakres ogniskowania jest bardzo duży (np. 18–200 mm). Wybieraj takie obiektywy, aby ich zakres był węższy np. 80–200 mm.

Pamiętaj także, że obiektywy danego producenta będą działać tylko z aparatami tej samej firmy, np. Canona tylko z lustrzankami Canon lub Nikona z Nikonem. Jest kilka firm, które oferują swoje obiektywy z różnymi mocowaniami. Są to między innymi Sigma i Tokina.

Wybór obiektywu najlepiej dostosuj do określonej sytuacji, jaką często fotografujesz. Jeśli lubisz różnorodność, zastanów się nad zakupem dodatkowych obiektywów do konkretnych zastosowań. Standardowe obiektywy, czyli 50 mm, są najbardziej zbliżone do perspektywy obrazu ludzkiego oka. Zwróć także uwagę na to, że lustrzanki z matrycą APS-C mają tzw. współczynnik krotności. Oznacza to, że obiektyw 50 mm tak naprawdę będzie miał ogniskową 70-85 mm (w zależności od współczynnika danego aparatu).

Autor: Damian Jaroszewski