Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies .

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

cokupic.pl Poradniki Motoryzacja Bagażniki samochodowe – idealne na wakacyjne wyjazdy

Bagażniki samochodowe – idealne na wakacyjne wyjazdy

Poradnik

2014-08-12 10:42:47

Ile razy zdarzyło się nam, że w dniu wyjazdu na wakacje, podczas pakowania bagażu do samochodu okazywało się, że nasz bagażnik jest za mały aby pomieścić to co zaplanowaliśmy zabrać ze sobą? Co wtedy robimy? Przepakowujemy  torby? Ograniczamy ilość zabieranych rzeczy do niezbędnego minimum? A może rozkładamy bagaż pomiędzy pasażerami?

Tego wszystkiego można uniknąć przygotowując wcześniej na wyjazd nasz samochód, a dokładniej wyposażając go w box dachowy, uchwyt rowerowy lub kosz bagażowy.  Akcesoria te pomieszczą wszystkie potrzebne podczas wyjazdu rzeczy i zapewnią nam najwyższy komfort podróży.

Jak to działa?

Akcesoria służące do wożenia ładunku na zewnątrz samochodu można podzielić na trzy podstawowe grupy: mocowane na dachu samochodu, montowane na haku holowniczym oraz  zakładane na pokrywę  bagażnika.

Dach samochodu

Bagażniki i akcesoria mocowane na dachu samochodu to najbardziej wszechstronny i praktyczny sposób wożenia ładunku. Aby cokolwiek przewieźć w ten sposób na początek potrzebować będziemy tak zwanego bagażnika bazowego. Są to dwie poprzeczne belki montowane na relingach samochodu, w przewidzianych przez producenta miejscach fabrycznych lub wykorzystujące system mocowania pod drzwi. Większość producentów przewidziała możliwość założenia belek bazowych na dach, dobrze więc zapoznać się z instrukcją samochodu szukając informacji o preferowanych miejscach do montażu i nośności dachu naszego samochodu.

Najprostsze w montażu są bazy montowane na relingach dachowych. Grupę tę charakteryzuje duża uniwersalność, gdyż wyróżniamy tylko dwa typy relingów: z prześwitem pomiędzy relingiem a dachem oraz tak zwane relingi zintegrowane. 

Bagażniki montowane na relingu składają z dwóch lub trzech elementów: belek (stalowych lub aluminiowych), stóp (umożliwiających montaż belek na relingu), a w przypadku relingu zintegrowanego także elementu dopasowującego stopy do jego kształtu.

Wielu producentów przewidziało w samochodach punkty fabryczne do mocowania bagażników, mające postać nagwintowanych otworów, zaczepów, płytek aluminiowych, itp.  Poza belkami i stopami częścią bagażnika bazowego jest tak zwany kit, czyli zestaw śrub, podkładek, łapek lub innych elementów umożliwiających montaż bazy w punkty fabryczne.

System mocowania bagażnika pod drzwiami wykorzystuje się jedynie wtedy gdy pojazd nie został wyposażony w relingi dachowe lub miejsca fabryczne. W większości przypadków kit dopasowujący składa się z gumowych podkładek oddzielających dach od stóp bagażnika a także wyprofilowanych łapek dopasowanych kształtem do rantu dachu znajdującego pod drzwiami. Dokręcanie bagażnika powoduje ściąganie łapek zaczepionych o rant i osiadanie bazy na gumowych podkładkach.

Bagażnik bazowy z uchwytem bazowym

Bagażnik bazowy z uchwytem bazowym

Istotne wskazówki:

  • nie istnieje bagażnik uniwersalny pasujący do każdego samochodu, aby bezpiecznie wozić ładunek na dachu bagażnik musi zostać dobrany do konkretnego modelu samochodu, tak aby elementy stykające się z karoserią lub relingiem idealnie pasowały;
  • pamiętajmy aby ładunek wożony na dachu nie wystawał poza obrys samochodu, zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i z uwagi na obowiązujące przepisy;
  • dobierajmy bagażnik bazowy ustalając wcześniej: dostępny dla naszego samochodu system montażu (reling, punkty fabryczne lub system pod drzwi) , dokładny model oraz rok produkcji naszego pojazdu.

Akcesoria montowane na bagażniku bazowym

Założony na dachu bagażnik jest bazą (stąd jego nazwa) do rozbudowywania konstrukcji o dalsze akcesoria, na przykład: boxy dachowe, uchwyty rowerowe, narciarskie, kosze bagażowe, uchwyty do przewozu kajaków czy desek windsurfingowych, a także mniej turystyczne ograniczniki ładunku czy uchwyty do drabin. 

W odróżnieniu  od belek bazowych, akcesoria do nich montowane są uniwersalne. Dobierając box czy uchwyt upewnijmy się jednak czy pasuje on do naszej bazy, np. czy jego zaczepy są kompatybilne z naszymi belkami.

Boxy dachowe

Boxy dachowe to najprostszy sposób na powiększenie przestrzeni bagażowej w naszym samochodzie. Szeroki zakres dostępnych na rynku pojemności umożliwia przewóz niemal wszystkiego co może być przydatne podczas naszego wyjazdu. Coraz częściej boxy mają możliwość  otwierania ich na dwie strony co zapewnia łatwiejszy dostęp do zapakowanych bagaży. W zimie bardzo popularnym zastosowaniem jest przewóz w boxach sprzętu narciarskiego.

Istotne wskazówki:

  • zapełniając box pamiętajmy, że obciążając dach samochodu przesuwamy jego środek ciężkości, dlatego box najlepiej nadaje się do wożenia rzeczy lekkich i zajmujących dużo miejsca, np. ubrań i toreb, każdy box posiada określoną ładowność, dbajmy o to aby jej nie przekroczyć;
  • jeżeli  posiadamy box otwierany tylko z jednej strony (najczęściej od strony pasażera) rozważmy montaż boxa przesuwając go w kierunku pasażera, co ułatwi nam dostęp, także na trasie, od bezpiecznej strony pobocza;
  • wielu producentów proponuje dodatkowe akcesoria do boxów, takie jak: lampki oświetlające wnętrze, specjalnie przystosowane torby, pokrowce, a także wyciągi ułatwiające przechowywanie boxa pod sufitem w garażu.

Uchwyty rowerowe

Uchwyty rowerowe

Pamiętajcie, by przed wyruszeniem w trasę sprawdzić, czy rowery są stabilnie przymocowane.

Spośród wszystkich możliwości przewożenia rowerów na samochodzie, najczęściej wybieranym jest transport na dachu. Powodem jest fakt, iż zaopatrując się w dachowy bagażnik rowerowy, mamy możliwość wykorzystania bazy w przyszłości także do innych celów. Uchwyty rowerowe montowane na haku holowniczym lub tylnej klapie, przeznaczone są tylko i wyłącznie do przewozu rowerów.  Nieprawdą jest powszechny pogląd, iż rowery transportowane na dachu samochodu powodują znacznie większe zużycie paliwa niż w przypadku ich przewożenia z tyłu samochodu. Wbrew pozorom opór powietrza rowerów umieszonych na dachu jest mniejszy niż tych wiezionych na haku bądź klapie. Spowodowane jest to ustawieniem sprzętu- na dachu przodem a z tyłu w poprzek toru jazdy. Jedynymi istotnymi wadami użytkowania uchwytów dachowych jest konieczność podniesienia roweru wysoko w górę podczas montażu, co dla słabszych lub niższych osób może stanowić problem, a także znacznie zwiększona wysokość naszego samochodu.

Istotne wskazówki:

  • wożąc rower na dachu pamiętajmy ze wysokość naszego pojazdu może przekraczać 2,5 metra, nie zapominajmy o tym wjeżdżając do tuneli, pod wiadukty lub garaży podziemnych;
  • zakładajmy uchwyty rowerowe tylko przodem do toru jazdy, tak oby po założeniu roweru był skierowany kierownicą do przodu, tylko taki montaż zapewnia bezpieczny transport naszego sprzętu.

Hak holowniczy

Najczęściej uchwyty na hak holowniczy przeznaczone są do przewozu roweru. Zdarzają się jednak wyjątki, gdyż niektórzy producenci  oferują także mocowane w tej sposób platformy służące za podstawę do przewożenia boxa.

Uchwyty rowerowe na hak możemy podzielić na dwie grupy: mające postać platformy, na której rowery się stawia lub konstrukcji, na której rowery wiesza się za ramę. Pierwsze najczęściej wyposażone są w oświetlenie oraz specjalne miejsce na tablicę rejestracyjną, w przypadku tych drugich zachodzi potrzeba dokupienia dodatkowej tablicy oświetleniowej.

Platformy charakteryzuje prostota użytkowania, głównie montażu rowerów, zajmują natomiast dość dużo miejsca i są przez to nieporęczne w przechowywaniu.  Uchwyty z drugiej grupy mają często możliwość składania, po którym zajmują znacznie mniej miejsca, jednak ich obsługa jest odrobinę bardziej kłopotliwa.

Istotne wskazówki:

  • przygotowując się do korzystania z uchwytu na hak sprawdźmy czy po założeniu na nim rowerów światła samochodu i rejestracja będą widoczne. Jeżeli nasz uchwyt nie jest wyposażony w oświetlenie zaopatrzmy się w dodatkowe akcesoria rozwiązujące ten problem;
  • pamiętajmy, że przepięcie tablicy rejestracyjnej na uchwyt rowerowy nie zawsze jest rozwiązaniem problemu braku jej widoczności , gdyż zgodnie polskim prawem tablica powinna być zamontowana na samochodzie w miejscu fabrycznie do tego przeznaczonym. Dobrze, w związku z tym, skonsultować tę sprawę w urzędzie, w którym rejestrowaliśmy nasz pojazd;
  • nie wszystkie uchwyty przeznaczone są do ram o nietypowych kształtach, jeżeli przekrój rur ramy naszego roweru jest bardzo niestandardowy, upewnijmy się wcześniej czy będzie możliwość założenia go na dany uchwyt.

Pokrywa bagażnika

Wielu sprzedawców oferując ten rodzaj uchwytów zaznacza, iż jest to rozwiązanie ostateczne. W pewnym zakresie może to być prawdą, gdyż tak przewożony sprzęt najbardziej obciąża karoserie samochodu. Można stwierdzić, że jest to miejsce najmniej przystosowane przez producentów aut do dodatkowych obciążeń, dlatego jeżeli mamy wybór rozważmy rozwiązania opisane powyżej.
W przypadku uchwytów mocowanych na pokrywie bagażnika, w większości przypadków, pojawia się ten sam problem co przy haku holowniczym- oświetlenia i tablicy rejestracyjnej. Sprawa dodatkowo komplikuje się, gdyż rzadko kiedy samochód nie posiadający haka wyposażony jest w gniazdo umożliwiające podpięcie dodatkowego oświetlenia.

Odpowiednio dobrany bagażnik

Odpowiednio dobrany bagażnik pozwoli nam cieszyć się urlopem.

Zakładając jakiekolwiek akcesoria służące do przewożenia bagażu czy sprzętu sportowego kierujmy się zasadami bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że nasz ładunek stanowi potencjalne zagrożenie, a odpowiedzialni jesteśmy także za innych uczestników ruchu. Stosujmy się do zaleceń producentów, dokonujmy montażu po dokładnym przestudiowaniu instrukcji i zachowujmy wszelkie środki ostrożności. Stosując się do tych reguł sprawimy, że nasz ładunek dojedzie wraz z nami bezpiecznie do celu, a dla nas podróż będzie komfortowa i pozbawiona niepotrzebnych zmartwień.